12

Jadrová energia a doprava

(experimenty zo „šuflíka“)

Bude ľudstvo v budúcnosti jazdiť v autách na jadrový pohon? V počiatkoch využívania  jadrovej energie boli aj takéto idey. V roku 1957 spoločnosť Ford prišla s koncepciou vozidla „Ford Nucleon“. Bol však vyrobený iba jediný model, aj to bez reaktorového pohonu, ktorý je vystavený v múzeu v štáte Michigan.

Na Západe aj Východe sa taktiež pracovalo na koncepcii jadrových vlakov. Profesor fyziky na Univerzite v Utahu – Lyle Borst, ktorý bol predtým aj reaktorovým inžinierom na Komisii atómovej energie, dostal spolu so svojimi študentmi myšlienku atómového vlaku, ktorý nazvali X-12, ktorý by nemusel dopĺňať palivo takmer na každej zastávke ako dieselové vlaky, ale až po zhruba 100 000 km. Štúdia však skončila v „šuflíku“ na papieri ako patent a svet sa vybral cestou elektrických vlakov.

Plánované využitie jadrových pohonov v letectve v USA  aj ZSSR pre lietadlá, bombardéry či vrtuľníky skončilo v 60-tych rokoch orientáciou na balistické rakety a jadrové ponorky. Žiadna krajina doteraz nikdy nevytvorila žiadne takéto lietadlo.

Prevzať dokumenty