Víťazi minecraftovej súťaže, ktorú podporili Slovenské elektrárne, sa nikdy predtým nevideli. Mikuláša Bodnára a Daniela Kypeťa delili od seba stovky kilometrov. Až finále súťaže v Energolande ich spojilo.
Tohtoročná súťaž Energocraft vzdelávala študentov hravou formou v prostredí počítačovej hry Minecraft o jadrovej energii, jej bezpečnosti a ekologických výhodách. Témou druhého ročníka boli malé modulárne reaktory, novinkou bolo rozšírenie registrácie pre študentov nielen stredných, ale aj základných škôl.
Energocraft tentokrát mnohých potrápil, prihlásilo sa takmer 200 študentov zo 100 tímov z celého Slovenska. Zadanie nebolo ľahké, pri výbere najlepších projektov rozhodovala nielen samotná stavba, ale aj detaily jej interiéru. Do prvej trojky sa prebojovali skutočné skvosty. Porota mala ťažkú úlohu, stavby hodnotili odborníci zo Slovenských elektrární aj externí porotcovia, Maroš Zvolenský, zakladateľ iniciatívy „Minecraft na školy“ a Zuzana Molčanová, Minecraft Certified Trainer.
Víťazmi v kategórii stredných škôl sa stali Mikuláš Bodnár zo Strednej odbornej školy lesníckej v Prešove a Daniel Kypeť z gymnázia vo Veľkom Krtíši. Na projekte pracovali popoludní a cez prázdniny. Vytvorili Ekologický Reaktor Inovatívnej Konštrukcie a svoj projekt preto nazvali ERIK. „Cieľom bolo postaviť nielen vizuálne presný model, ale dbať aj na funkčnosť a logiku usporiadania. Každý prvok – od reaktora až po infraštruktúru – sme navrhli tak, aby mal praktický význam a aby reflektoval skutočné princípy energetiky,“ prezrádzajú víťazi.
Modulárny reaktor postavili pomyselne v Prešovskom kraji, pri Vranove nad Topľou, kvôli blízkosti vodnej nádrže Domaša. Pri tvorbe projektu zohľadnili limity a špecifiká hry Minecraft, v ktorej jeden blok zodpovedá jednému metru a detaily reaktorov by pri takejto mierke nevynikli. Práve preto museli samotné modulárne reaktory zväčšiť, aby boli dostatočne výrazné.
Na druhom mieste sa umiestnil Damián Šteflovič zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej z Bratislavy. „Najväčšou výzvou bolo nájsť relevantné informácie a aplikovať ich do minecraftu tak, aby sa to podobalo realite. Na projekte som robil približne 170 hodín, pričom som si zisťoval fungovanie malých modulárnych reaktorov,“ prezradil.
Sofia Pyreňová z gymnázia vo Vranove nad Topľou sa ako jediné dievča umiestnila v top trojke. Do Energocraftu sa zapojila už po druhýkrát, v prvom ročníku sa prepracovala v ťažkej konkurencii na 5. miesto.
V kategórii základných škôl sa na treťom mieste umiestnili traja žiaci z Gymnázia Jána Hollého v Trnave: Teodor Terenzani, Dominik Kraic a Alex Šefčík.
O druhé miesto sa podelili dva tímy, Oliver Antonín, opäť z Gymnázia Jána Hollého v Trnave:
a Lukáš Pecko s Rastislavom Gärtnerom zo Základnej školy Karpatská v Žiline:
Oba projekty mali veľmi podobnú úroveň, preto sa porota rozhodla neudeliť 1. miesto a ponechala si pomyselného žolíka pre nasledujúce ročníky súťaže.
Finále súťaže sa nemohlo konať inde ako v Energolande, deň pred veľkonočnými prázdninami privítalo zábavno-vzdelávacie centrum Slovenských elektrární až 150 študentov a učiteľov. Víťazné tímy prišli povzbudiť spolužiaci, ktorý vyhrali do Energolandu pri jadrovej elektrárni Mochovce celodenný výlet. Prehliadky obohatil aj sprievodný program v podobe vedeckých stanovíšť George Science, kde si študenti mohli vyrobiť obľúbený sliz či polymérové červy.
Výhody malých modulárnych reaktorov (SMR) prezentoval porotca súťaže Stano Pecko, senior manažér Slovenských elektrární pre rozvojový projekt SMR, ktorý odovzdal výhru aj absolútnym víťazom súťaže. Pre štúdium techniky na školách oslovila nejedného v auditóriu interaktívna prezentácia Jána Svrčeka, vedúceho pre spoluprácu so školami a zamestnaneckú značku.