Skip to main content

Jedinečná súťaž v obľúbenej počítačovej hre pre učiteľov a žiakov základných a stredných škôl. Využite na školách Minecraft Education vďaka bezplatnej licencii Microsoft 365 od Ministerstva školstva. Súťažiť môžete aj vo verzii Java. 

Postav mesto budúcnosti v Minecrafte a vyhraj! Tak znie hlavný slogan tretieho ročníka Energocraft-u, ktorého cieľom je vzdelávať mladých v oblasti energetiky hravou formou. V tomto roku získala súťaž dokonca aj záštitu od Ministerstva školstva z dôvodu zvýšenia záujmu žiakov o technické smery.

 

Na výber dve verzie Minecraftu – „školská“ a „serverová“

Registrácia do súťaže a stavba projektov prebieha paralelne, do 1. februára 2026 na stránke organizátora ygames.sk. Čím skôr sa žiaci prihlásia, tým viac času majú na svoje kreatívne diela. Otvorené sú štyri sekcie registrácie – po dve v základných aj stredných školách, zvlášť verzia na serveri Minecraft Java a zvlášť Minecraft Education, dostupná vďaka licenciám na školách. Ak sa do súťaže zapojí škola a jej učitelia informatiky, fyziky či iných odborných predmetov, deti budú môcť stavať svoje projekty čiastočne aj počas vyučovania, prípadne doma cez svoje školské kontá.

Zbúrať môžu všetko okrem chladiaci veží

Každý ročník má inú tému. V prvom stavali žiaci nízkoemisné elektrárne, vyhral projekt vodnej elektrárne. V druhom ročníku sa popasovali s malými modulárnymi reaktormi. Trojka je postavená na budúcnosti, súťažiaci vytvoria v areáli elektrárne Vojany ekologické mesto napájané z nízkoemisných zdrojov. Lokalitu sme zvolili preto, že v súčasnosti tu ešte stále vyrábajú elektrinu fotovoltaické panely a v budúcnosti sa zvažuje výstavba malého modulárneho reaktoru v rámci projektu Phoenix. Predpripravený model môžu žiaci doplniť a dotvoriť, alebo ho môžu celý zbúrať a postaviť nanovo. Jedinou podmienkou je zachovať tri chladiace veže.

Celé znenie podmienok nájdete na stránke ygames.sk.

Novinkou je hlasovanie verejnosti

Žiaci základných a stredných škôl súťažia v dvoch kategóriách – Cena odbornej porotyCena verejnosti. V rámci posúdenia kvality projektov vzídu štyria víťazi (víťazné tímy) – dvaja vo verzii Java základné a stredné školy, dvaja vo verzii Education. Ďalšie dve prvé miesta obsadí tá základná a stredná škola, ktorých projekt získa najviac hlasov vo verejnom hlasovaní začiatkom februára 2026.

Vo finále v piatok 20. marca 2026 sa tak stretne šesť víťazných tímov (4 v kategórii odbornej poroty, 2 v kategórii hlasovanie verejnosti), ktoré vyhrajú pre svoju triedu výlet do Energolandu, predvedú svoje projekty a študenti získajú až 1000 eur, školy po 3000 eur.

Energocraft spája žiakov do tímov a vytvára priateľstvá

Súťažia jednotlivci alebo tímy maximálne po troch. Deti nadobudnú vďaka súťaži nielen odborné vedomosti, ale naučia sa aj spolupráci a vytvoria priateľstvá na diaľku. Dôkazom toho je víťazný tím minulého ročníka – Mikuláš Bodnár zo Strednej odbornej školy lesníckej v Prešove a Daniel KypeťGymnázia vo Veľkom Krtíši. Naživo sa stretli až vo finále, dovtedy sa poznali len online.

Zapojte sa do tejto skvelej súťaže! Veríme, že vďaka Energocraftu sa žiaci naučia veľa zaujímavých informácií z oblasti energetiky a nadobudnú digitálne zručnosti vo svojej obľúbenej počítačovej hre.

Pozrite si fotogalériu z finále 2. ročníka